Excursió de Camina Caminaràs al Puig Tomir

Temps aproximat de marxa sense aturades: 5 h
Nivell de dificultat: difícil

ORIENTACIÓ DEL CAMÍ
A l’altura del quilòmetre 17,400 de la carretera de Pollença a Lluc, a la part de la dreta si venim de Lluc, trobam el portell que dóna entrada a les possessions de Menut i Binifaldó. Aquesta part inicial de l’itinerari correspon al camí vell de Lluc a Pollença (GR 221).
D’aquí iniciarem la caminada cap a les cases de Menut i en arribar-hi ens desviarem a l’esquerra per un camí asfaltat en direcció a les cases de Binifaldó. Des d’aquí pujarem cap al coll des Pedregueret. Disposats a fer l’ascensió al puig Tomir, abandonam la pista i voltam cap a l’esquerra. Aquí s’inicia un senderó per la part dreta d’una paret amb filferro; el camí puja entre pins i alzines i va guanyant altura ràpidament amb revolts de pujada. Prest s’acaben els arbres i els camí ascendeix per la dreta d’una gran rosseguera. Paulatinament anam assolint un domini del paisatge cada vegada més ample, amb una gran vista panoràmica: la moleta de Binifaldó, el puig Roig i el puig Caragoler de Femenia. El camí travessa la primera rosseguera i puja en petites giragonses cap a un petit collet; després del collet, arribam a una altra rosseguera més petita que l’anterior, però afecta més directament la nostra ruta ja que el camí passa per la seva dreta amb un gran pendent. Superat el pas de la segona rosseguera, ens dirigim cap a una reconada on sembla que el camí s’acaba: és un indret tancat com un embut de roques. En arribar-hi no queda altra opció que enfrontar-nos a un pas de roques que s’ha de salvar amb una curta grimpada per un canal estret i molt vertical.
Assolida la pujada, el camí convertit amb un tirany perdut avança entre roques nues, coster amunt, fins a assolir la cresta superior i l’avantcim (1070 m d’altitud) del puig Tomir. Des d’aquest indret, la vista oberta ja ens mostra les badies de Pollença i d’Alcúdia, gran part del Pla i del Llevant, i l’illa de Menorca. Amb un esforç més, en pocs minuts assolim el puig Tomir (1.103 m), l’objectiu més alt d’aquest itinerari. Aquest mirador natural ofereix una vista impressionant. De nord a sud observam el puig Gros de Ternelles, la península de Formentor, la badia de Pollença, el poble de Pollença, la Cuculla de Fartàritx, el puig de Ca Míner, el cap de Pinar, la badia d’Alcúdia, les muntanyes d’Artà i l’àmplia extensió del Pla de Mallorca. De sud a nord per ponent contemplam el puig de Massanella, el Puig Major, el puig Roig i el puig Caragoler de Femenia.
Des del cim reprenem l’itinerari iniciant la davallada pel coster nord-est, sense camí definit cap a les cases de neu del puig Tomir, que es poden entreveure des del mateix cim. Arribam a les cases de neu. Continuam la davallada des de la casa de neu pel mateix coster nord-est del puig Tomir, pel camí de nevaters que ha desaparegut, a excepció d’algunes restes mínimes. Arribam al coll del puig de Ca de Míner.